„Maserati Bora“ – astoņu desmitgažu drosme un laikā nezūdošas tradīcijas

Pagājušā gada nogalē „Maserati Vilnius“ pārstāvniecībā tika prezentēts „Maserati MC20“, iezīmējot svarīgu posmu ražotāja vēsturē. Šis ir pirmais „Maserati“ modelis ar klasisko superautomobiļa elementu – automobiļa vidū izvietotu motoru – pēc vairāk nekā 20 gadu pārtraukuma. Jāatzīmē, ka šāda tipa automobiļu ražošana „Maserati“ vēsturē ir sākusies jau sen, bet ar nedaudz romantiskākiem nosaukumiem.

Nedaudz vairāk nekā pirms 50 gadiem „Maserati“ Ženēvas automobiļu izstādē prezentēja savu revolucionāro modeli „Bora“. Tobrīd mūzikas pasaulē toni noteica glemroks, bet automobiļu dizaineri bija apsēsti ar futūristiskām un drosmīgām formām.

Itāļu dizaina ikona

„Maserati Bora“ dizaina radīšana tika uzticēta vienam no labākajiem itāļu virtuoziem – Džordžeto Džudžāro. Viņa uzdevums izklausījās vienkāršs, bet tas nebija vienkāršs. „Maserati“ vēlējās izmantot dizainu, kas jau vairākus gadus bija sevi pierādījis „Grand Prix“ sacīkstēs (toreiz tas bija līdzvērtīgs Formulai 1), automobiļa dzinēju izvietojot starp vadītāju un aizmugurējo asi.

Šī ir recepte, kuru mūsdienās ievēro visi superautomobiļu ražotāji. Vidū izvietotais motors nodrošina lielisku automobiļa svara sadalījumu un ļauj to precīzāk vadīt. Tomēr te parastā uzdevuma daļa arī beidzas, jo šāda konstrukcija ir ļoti nepraktiska. Vienlaikus „Maserati“ vēlējās, lai „Bora“ būtu ērts automobilis arī ikdienai, izstarotu itāļu greznību un demonstrētu sportiskumu.

Ja astotā desmitgade būtu forma

Rezultāts būtu elegants ķīļveida puszābaks. Šī forma tika izvēlēta savas izcilās aerodinamikas dēļ. Iespaidu vēl vairāk pastiprina paceļamie priekšējie lukturi. Zem tiem slēpjas šauras restītes ar speciālu kvadrātu, kura centrā izvietots „Maserati“ logotips.

„Maserati Bora“ salons ir ļoti minimālistisks pat mūsdienu skatījumā. Piemēram, sēdekļu konstrukcija bija viendabīga un sportiska, bet futūrismu tām piešķīra speciāls apšuvums. Nevienam neradās šaubas, ka salonā izmantota kvalitatīvākā Itāļu āda. Svarīgi atzīmēt, ka salona centrālie elementi ir jauda un elegance. Tieši šī iemesla dēļ instrumentu paneļa centrā atradās eļļas un motora temperatūras rādītāji, jauda un citi sportiskiem autovadītājiem svarīgi parametri. Vienlaikus radio bija paslēpts stūres kreisajā pusē.

„Maserati“ skaņa

Protams, mums nav vajadzīga mūzika, jo savu jaudu aiz automobiļa muguras pilnībā demonstrēja 4,7 litru V8 motors ar 310 ZS. Motora savienošana ar automobili tika veikta caur speciālu rāmi. Bez šāda tipa konstrukcijas mūsdienās nav iedomājams neviens superautomobilis vai Formula 1 bolīds. Pēc vairāku gadu ražošanas parādījās modelis ar to pašu, bet nedaudz palielinātu darba tilpuma motoru. Tas ļāva „Maserati Bora“ sasniegt maksimālo ātrumu 280 km/h.

Uzmanīgi lasot, atcerēsieties, ka viens no mērķiem bija radīt ne tikai ārkārtīgi jaudīgu, bet arī ikdienā lietojamu sporta automobili. Lielākajā daļā gadījumu superautomobiļi ir ārkārtīgi nepraktiski to dizaina dēļ: priekšpusē ir mazs bagāžnieks, apgrūtināta piekļuve zemam automobilim, slikta redzamība un troksnis salonā.

Bezkompromisa komforts

Pirmkārt, „Maserati Bora“ bija īpaša hidrauliskā sistēma, kas pirms vadītāja iekāpšanas pārbīdīja stūri un pedāļus. Tas ļāva šajā zemajā automobilī iekāpt un izkāpt eleganti, neatgādinot no alas izrāpojošu speleologu. Tāpat automobilis tika aprīkots ar dubulto stiklu, kas atdalīja salonu no motora telpu. Tādā veidā salonā iekļuva tikai vistīrākās V8 notis, atstājot aiz muguras mehāniskos trokšņus.
„Bora“ bija pirmais modelis „Maserati“ vēsturē ar pilnībā neatkarīgu piekari, kas ļāva katram ritenim piemēroties ceļa nelīdzenumiem. Papildu komfortu nodrošināja arī teleskopiskie amortizatori, kas bija diezgan unikāls risinājums, kad lielākajai daļai automobiļu bija atsperu piekare.

Līdz 1978. gadam „Maserati“ bija saražojis 564 „Bora“ modeļus, tādēļ entuziasti un kolekcionāri mūsdienās tos ļoti augstu novērtē. Tāpat šis automobilis iedibināja tradīciju, kuru „Maserati“ ievēro vēl šodien – savus automobiļus nosaukt vēju vārdos. Šodien, apmeklējot „Maserati Vilnius“ izstāžu zāli, jūs atradīsiet „Ghibli“ un „Levante“ modeļus, kas nosaukti stipru vēju vārdā. Reģistrēties izmēģinājuma braucieniem varat, nospiežot uz šīs pogas. Ja jums paveiksies, redzēsiet supersportisko „Maserati MC20“, kas mūsdienās nepastāvētu bez „Maserati Bora“ vīzijas un fokusa uz eleganci.

Maserati Bora

„Bora” bija unikāls solis „Maserati” vēsturē: tas bija pirmais „Maserati” sērijveidā ražotais automobilis ar centrā uzstādītu dzinēju – tā inženieris Džulio Alfjēri bija ieguvis plašu pieredzi šādu automobiļu projektēšanā, konstruējot Birdcage tipa 63‑65 sacīkšu automobiļus, un tas bija pirmais automobilis pēc tam, kad „Citroën” pilnībā pārpirka rūpnīcu. Dzinējs bija plaši zināmais V8, sākotnēji 4,7 litru, bet vēlāk 4,9 litru konfigurācijā, bet automobiļa ikoniskā virsbūve bija vēl viens Džordžeto Džudžāro šedevrs. „Bora” tika aprīkota ar „Citroën” izstrādāto hidraulisko sistēmu, kas tika izmantota bremzēšanai, priekšējo lukturu pacelšanai, kā arī vadītāja sēdekļa un pedāļu regulēšanai. „Bora” tirdzniecības apjomi cieta no naftas krīzes astoņdesmito gadu vidū, bet tā sacīkšu plānus izjauca homologācijas grūtības.

    Regulārā apkope
    Dzinēju un elektrisko sistēmu diagnostika
    Riteņu maiņa, uzstādīšana
    Ritošās daļas pārbaude
    Apdrošināšanas gadījums, virsbūves remonts
    Auto apskate pirms pirkšanas
    Jūsu komentāri vai īss darba apraksts
    Auto modelis
    Numurzīme
    Es vēlētos nodot/saņemt automašīnu manis norādītajā adresē.
    Vārds, uzvārds
    E-pasta adrese
    Tālrunis
    Apstiprinu, ka aizpildot šo pieteikumu ļauju apstrādāt savus datus saskaņā ar privātumu politiku.

      Auto modelis
      Vārds, uzvārds
      E-pasta adrese
      Tālrunis
      Apstiprinu, ka aizpildot šo pieteikumu ļauju apstrādāt savus datus saskaņā ar privātumu politiku.